فراخوان مسابقه طراحی ایستگاه های اتوبوس درون شهری(نیشابور)
فراخوان مسابقه طراحی ایستگاه های اتوبوس درون شهری(نیشابور)

مقدمه:

در راستای هویت بخشی و بالا بردن کیفیت فضاها و تجهیزات شهری و به منظور پیشبرد اهداف شهرداری و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی به عنوان یکی از مهمترین ارکان شهر پاک و انسان محور، سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور در نظر دارد به منظور ارتقاء کیفیت ایستگاه های اتوبوس شهری، با همکاری و مشارکت طراحان و به کارگیری ایده های خلاقانه، نسبت به طراحی این ایستگاه ها به عنوان یک قرارگاه مهم رفتاری اقدام نمایند.

لذا بدینوسیله از طراحان ، معماران، مشاوران و متخصصان در زمینه طراحی مبلمان شهری، به صورت فردی یا گروهی، جهت ثبت نام در مسابقه دعوت می گردد.

برگزارکننده‌ مسابقه:

سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور به منظور هویت بخشی و شاخص نمودن ایستگاه های اتوبوس شهری، اقدام به برگزاری مسابقه‌ی سراسری برای انتخاب بهترین ایده طراحی نموده­ است این مسابقه بستری است برای جلب مشارکت طراحان مرتبط با موضوع مسابقه

موضوع:

موضوع مسابقه "طراحی سایبان ایستگاه های اتوبوس درون شهری"

موقعیت سایت:

شهر نیشابور، منطقه یک، دو و ناحیه تاریخی

ویژگی­های طرح

    • طرح مورد نظر، می بایست در دو تیپ متناسب با « مقیاس بزرگ »، « مقیاس متوسط » ارائه گردد. (هر دو طرح از نظر مفهومی در ذهن مخاطب تداعی کننده یک طرح واحد باشد)
    • ایستگاه با مقیاس بزرگ (کامل): بزرگترین (از نظر ابعاد و ظرفیت) و کامل ترین (از نظر امکانات و تجهیزات) ایستگاه اتوبوس می باشد. ابعاد ایستگاه عبارت است از : 6 متر طول، 2 متر عرض، ۲٫۴ متر ارتفاع (مقادیر بیان شده پیشفرض اولیه بوده و قابلیت تغییر بنا به نظر طراح دارد). ظرفیت پیشنهادی، ۵ نفر نشسته و باقی فضا برای مسافران ایستاده (مسافران ایستاده از ریل تکیه گاه Leaning rail استفاده می کنند)
    • ایستگاه با مقیاس متوسط: ابعاد و توضیحات مانند ایستگاه کامل است ولی طول آن ۳ متر (مقدار بیان شده پیش فرض اولیه بوده و قابلیت تغییر بنا به نظر طراح دارد) است با در نظر گرفتن ظرفیت پیشنهادی نشسته ۲ نفر و باقی فضا برای مسافران ایستاده (مسافران ایستاده از ریل تکیه گاه Leaning rail استفاده می کنند)

تاکیدات عمومی:

    • توجه به ارجاعات صحیح معماری به ویژه در ارتباط با اصول معماری ایرانی اسلامی
    • تأکید بر خلاقیت و نگاهی نو در طرح در جهت خلق اثری ماندگار، شاخص و هماهنگ با اهداف
    • طراحی به صورت یک سمبل یا نماد و حجم شهری؛یا یک المان در نظر گرفته شود.
    • عبور و مرور اشخاص و وسایل نقلیه با در نظر گرفتن استانداردهای ترافیکی در نظر گرفته شود.
    • معماری طرح می تواند مفهومی یا ترکیبی از مدرنیته، سنت و مذهب یا الگوی ایرانی اسلامی باشد.
    • اجرای طرح در راستای توسعه پایدار (سازه سبز، کاربرد المان های طبیعت مانند: رنگ، گُل، آب، باد و ...)
    • توجه به المان های مذهبی، فرهنگی ، بومی و تاریخی شهرستان نیشابور
    • توجه به سطح مفید سایه اندازی و باران گیری برای رفاه کاربر
    • تسهیل دسترسی و مناسب سازی جهت استفاده توان یابان (معلولین ، جانبازان، سالمندان و... )
    • توجه به معضل تخریب گرایی در مصالح مورد استفاده
    • نمای ظاهری و طرح بصری ، توجه به جلوه­های شب و روز
    • توجه به مقیاس انسانی در ترکیب احجام و صرف و نحو فضا و ارتفاع متناسب جهت
    • توجه به نکات فنی و اجرایی در طراحی و قابلیت اجرای اقتصادی آن
    • توجه به انتخاب صحیح مصالح به منظور سهولت در تهیه، ساخت و تعمیر نگهداری­ های آتی و همچنین شرایط آب و هوایی شهر نیشابور
    • دارا بودن سطوح تبلیغات همگون با تاکیدات عمومی
    • پیش بینی جایگاه نشستن در طراحی ایستگاه های اتوبوس :
    • ارتفاع صندلی از سطح زمین 45 سانتیمتر
    • فضای مشخص نشستن برای هر نفر 75 سانتیمتر
    • ارتفاع بلندی نیمکت 45 سانتیمتر
    • طراحی فرم مناسبی برای پشتی به عنوان ساپورت مناسب ناحیه ی کمر
    • زاویه ی مناسب پشتی و کفی صندلی به میزان بیشتر از 95 درجه
    • شیب مناسب کفی صندلی به میزان 10 تا 15 درجه
    • عمق مناسب کفی صندلی بین 30 تا 40 سانتیمتر

محدودیت های طراحی:

    • استفاده از مصالح مقاوم در برابر ضربه و آتش سوزی
    • اجزای ایستگاه به گونه ای در نظر گرفته شود که قابل سرقت نباشد
    • توجه به زاویه ها،ارتفاع و فاصله ها برای نظافت آسان

معیارهای ارزیابی طرح:

    • وجه به ارجاعات صحیح معماری به ویژه در ارتباط با اصول معماری ایرانی اسلامی ( دارای امتیاز ویژه)
    • خلاقیت، جذابیت و انعطاف پذیری
    • توجه به مسائل محیط زیستی و اصول معماری پایدار ( دارای امتیاز ویژه)
    • کیفیت نمای شب و امکان نورپردازی مطلوب
    • توجه به اقلیم
    • توجه به هویت و پیشینه شهر نیشابور
    • مدولار بودن (امکان استقرار بیش از یک ایستگاه در کنار یکدیگر)
    • رویت پذیری
    • امکان تعبیه تابلوهای اطلاع رسانی یا تبلیغاتی
    • هوشمند بودن (خدمات پرداخت، کارت بلیط و)
    • اجرایی بودن و رعایت ضوابط فنی و توجه به اقتصاد پروژه
    • سهولت حرکت پیاده و توجه به دسترس پذیری برای گروه های مختلف
    • رعایت ضوابط و آیین نامه های موجود در اسناد مسابقه
    • قابلیت حمل و نصب آسان
    • امکان سری سازی طرح علی رغم داشتن منظر زیبا
    • ترجیحا از طرح های چند قسمتی که می بایست در محل نصب با یکدیگر ترکیب شوند تا یک المان را به وجود آورند، اجتناب گردد.

هیئت داوران:

هیئت داوران مسابقه‌ی عبارتند از :

  • دفتر فنی شهرداری نیشابور
  • سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور
  • اساتید منتخب دانشگاه از سوی شهرداری نیشابور

جوایز:

جوایز مسابقه عبارتند از:

    • رتبه اول: 120 میلیون ریال
    • نفر دوم : 80 میلیون ریال

به برندگان اول تا دهم لوح یادبود اهدا خواهد شد.

تبصره : در صورتی که طرح ها کیفیت و مطلوبیت لازم را با تایید هیات داوران نداشته باشد الزامی در انتخاب طرح برتر ( اول و دوم) نیست.

ثبت نام:

    • علاقه­ مندان می­­توانند حداکثر تا تاریخ 1401/09/10نسبت به تکمیل فرم اقدام نمایند.
    • درج نام یا لوگوی شرکت کنندگان (اشخاص حقیقی یا حقوقی) بر روی آثار ممنوع است
    • ثبت نام برای شرکت در مسابقه رایگان است.

تقویم مسابقه:

    • زمان آغاز فراخوان : 1401/07/28
    • زمان تحویل مدارک: 1401/09/15
    • زمان داوری : 1401/09/20
    • زمان اعلان نتایج و برگزاری مراسم: 1401/09/26 روز ملی حمل و نقل

آئین نامه و شرایط اختصاصی مسابقه:

    • شرکت در این مسابقه برای عموم (دانشجویان، فارغ التحصیلان و دفاتر طراحی و مشاوره) آزاد است.
    • در مورد افراد حقیقی که به صورت گروهی در مسابقه شرکت خواهند نمود تنها فردی را که با عنوان سرگروه ثبت نام می کند جهت انجام مراحل مسابقه به رسمیت می شناسد.
    • برگزارکننده مجاز است آثار رسیده را پس از اتمام مسابقه به نحو مقتضی و با ذکر مشخصات صاحب طرح و اثر منتشر نماید.
    • طرح ها و آثار ارائه شده مسترد نخواهد شد.
    • برنده اول و دوم موظف به ارایه طرح فاز دو هستند.
    • برگزارکننده در قبال تاخیر و یا خسارت وارده به مدارک قبل از تحویل آن به دبیرخانه، مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد.
    • ارسال اثر توسط شرکت کنندگان به منزله قبول مقررات است.
    • ارسال اثر توسط شرکت کنندگان به منزله اعلام مالکیت اثر است. در صورت اثبات عدم صحت این موضوع، شرکت کننده مورد نظر از مراحل مسابقه حذف می­شود.
    • به آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه مسابقه ارسال شود به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.
    • در کلیه طرح ها جنس مصالح باید به صورت دقیق نشان داده شود تا نکات اجرایی مورد بررسی قرار گیرند. طرح هایی که متریال مصرفی آن قابل تشخیص نباشد از داوری حذف خواهند شد.

مدارک تحویلی:

    • فرم پرشده پیوست (معرفی اعضای گروه)

آثار شرکت کننده در مسابقه در قالب زیر قابل قبول هستند و آثاری که در قالب دیگری مطرح شوند، فارغ از محتوایشان، از مسابقه حذف می‌گردند.

    • حداقل ۲ شیت و حداکثر ۴ شیت بدون نام و نشان و در قطع ۵۰ در ۷۰ شامل :
    • سایت پلان ۱/۲۰۰
    • پلان ۱/۵۰
    • نماها و مقاطع ۱/۵۰
    • تصاویر سه بعدی با کیفیت بالاو مشخص نمودن متریال­ها
    • پرسپکتیو دید ناظر از داخل به بیرون و پرسپکتیو دید ناظر از بیرون به داخل
    • شرح کانسپت و ایده کلی
    • نمایش طرح با در نظرگرفتن نورپردازی در شب
    • توضیح پروژه در برگه A4 شامل:
    • توضیح مصالح، سازه و تکنولوژی­های پیشنهادی
    • مبانی طراحی و روش برخورد با مسابقه
    • برای درک بهتر ارایه ماکت با مقیاس قابل ارسال به شیوه رایج پستی قابل قبول است.
    • فایل ارسالی حاوی کلیه اطلاعات ارسالی با کیفیت بالا و به صورت JPG و DWG
    • درج اسم یا لوگو بر روی شیت­ها و لوح فشرده تحویلی ممنوع است و تنها عامل شناسایی، کد شرکت‌کننده است، که باید در گوشه‌ی بالا، سمت راست درج شود.

تحویل مدارک:

شرکت‌کنندگان در مسابقه باید تا ساعت 13 مورخ 1401/09/15 مدارک مسابقه را از طریق ایمیل به دبیرخانه مسابقه ارسال یا شخصاً تحویل نمایند.

 

دبیرخانه مسابقه طراحی ایستگاه های اتوبوس نیشابور:

 

  • آدرس: نیشابور بولوار امام رضا (ع) ساختمان پایانه مسافربری مرکزی نیشابور – طبقه اول - سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر
  • شماره تماس : 42255700 051 داخلی 19
  • پست الکترونیک : transport@neyshabur.ir
  • فرم ثبت نام در مسابقه آنلاین گوگل: فرم ثبت نام

پیوستها :

دیدگاه

0 دیدگاه